Lekker

Seksueel misbruik kind verhalen hele dikke tetten

Zondag 23st, April 2017 6:48:16 Am
[BANCHOR] bonerboy
Stuur een gratis bericht
naar tonydoss
Online
tonydoss
  • 29 jaar Vrouw, Meisje
  • Appelsha, Netherlands
  • Engels(Beginner), Portugees(Bekwaamheid), Urdu(Bekwaamheid)
  • Middel, koken, Begeleider
  • ID: 8695588715
  • Vrienden: newnews, luccabest
Profiel
Geslacht / Vrouw
Kinderen / 2
Hoogte / 154 cm
Status / Gratis
Onderwijs / Hoger onderwijs
Roken / Nee
Drinken / Nee
Contacten
Naam / Marion
Profiel bekijken: / 3854
Telefoon: / +312224-382-26

Beschrijving:

Als doorsnee domineesvrouw in het Den Dolder van de jaren zeventig, krijgt Jenny Schneider-Van Egten een tienermeisje op bezoek. Mijn vader zit aan mij, vertelt zij. Pastoraal als de Schneiders zijn ingesteld, nodigen ze vader, moeder en het meisje in de pastorie uit. Het meisje leest tijdens het gesprek een brief voor over het misbruik, die ze samen met Schneider heeft opgesteld. Maar als jij dit niet fijn vindt, dan doen we het toch niet meer? Jaren later blijkt dat een naïeve aanname.

Schneider komt het meisje tegen op straat en vraagt hoe het gaat. Ze vertelde hoe haar vader haar in elkaar had geslagen, toen ze eenmaal thuis waren die avond. Als je er nog één keer over praat, zei hij, dan draai ik je nek om. Na die tijd bleek dat de vader ook zijn andere twee dochters had misbruikt. Het levensverhaal van Schneider is een kleine geschiedenis van het langzame ontwaken van de kerk als het gaat om seksueel misbruik. Zij is een van de vrouwen die het onderwerp op de kaart heeft gezet: sinds de jaren zeventig zet zij zich in voor slachtoffers.

Naar haar werd jarenlang mondjesmaat geluisterd. Nu staat de krant ineens vol met verhalen over MeToo en seksueel misbruik in religieuze gemeenschappen. Ze spelt de krant, iedere dag. Ze is even stil, de vrouw met de heldere ogen. Haar woonkamer in Leusden biedt uitzicht op een groepje grazende Lakenvelders, die luieren in de hete zon. Zo zag ik jarenlang de tekenen van wat er nu loskomt aan verhalen over misbruik binnen religieuze gemeenschappen.

Om te doen alsof het gewoon een warme zomer is. Hetzelfde gebeurt met misbruik binnen de kerk. Er is lange tijd gedaan alsof het geen groter probleem betrof. Zij weet daar alles van. Een aantal jaren nadat het tienermeisje bij haar aanklopt, kriebelt het bij Schneider. Ze deint mee op de tweede feministische golf, gaat cursussen op vrouwendagen verzorgen.

Daar ontmoet ze andere vrouwen die hun plaats in de kerk willen opeisen. Op die vrouwendagen wordt het idee van een oecumenische vrouwensynode geboren, een kerkvergadering alleen voor vrouwen uit alle kerkstromingen. Die synode komt er, in een jaar nadat het eerste representatieve onderzoek naar misbruik verschijnt. Uit het proefschrift van psychologe Nel Draijer blijkt dat één op de zes vrouwen misbruikt is door verwanten. Dat veroorzaakt veroorzaakt een maatschappelijk debat, dat de kerken insijpelt.

In is een boek verschenen onder die titel, dat onder vrouwen veel heeft losgemaakt. De workshop komt er en de zaal zit vol. Het wordt vooral een moment dat vrouwen verhalen met elkaar delen. Een verhaal dat mij altijd is bijgebleven is dat van een vrouw die dacht dat ze lesbisch was.

Dat besprak ze met de dominee. De workshop ontketent een beweging van onderop: er komen werkgroepen door het hele land die zich ervoor inzetten misbruik bespreekbaar te maken in de kerk. Seksuele onderdrukking van vrouwen, betoogt Schneider in in Trouw, wordt mede veroorzaakt door de heersende theologie waarin de vrouw het nakijken heeft.

Ook het geloof in de alziende God die alles bestiert, werkt volgens haar schroom om te praten in de hand. Schneider ontvangt in de vroege jaren negentig niet veel medewerking van de kerk aan haar missie. Lezingen geven mag ze wel. Ze wordt twee keer uitgenodigd om voor katholiek publiek in Rotterdam te spreken. Maar ik heb er niets meer van gehoord. Ook in de protestantse kerk wordt Schneider uitgenodigd, op de gezamenlijke synode van de lutherse, gereformeerde en hervormde kerk.

Een vriendin hoorde ze praten. Aan het eind van de jaren negentig wordt misbruik serieuzer genomen. Er komen studiedagen. Schneider schrijft mee aan publicaties. Steeds meer pastoraal werkers verwerven deskundigheid op dit gebied. Aan Schneiders deur komen regelmatig vrouwen die misbruikt zijn.

Zij helpt ze, praat met ze en roept weleens de wijkagent erbij. De verhalen die ze hoort, tonen de onkunde van de kerk aan inzake misbruik, vindt ze. Zij moest van de ouderlingen op haar rug gaan liggen op een tafel, want ze wilden haar de handen opleggen, zoals in de Bijbel staat. Moet je nagaan wat er met je gebeurt als je seksueel misbruikt bent en je krijgt al die handen op je!

Ook ging ze mee naar een kerkelijke tuchtrechtprocedure met een vrouw die tijdens haar opleiding tot predikant was misbruikt door de mannelijke predikant die haar begeleidde. Nog steeds is dit het grote pijnpunt in de kerk, zegt Schneider resoluut. Het probleem is de vanzelfsprekendheid van de macht, waarvan wordt geloofd dat deze door God gegeven is.

Daar komt bij dat zowel een gezin als een kerk een gesloten gemeenschap is. In die jaren die volgen zet Schneider zich in voor hulpverlening in de kerk pastoraat gericht op vrouwen. Door heel Europa wordt zij uitgenodigd om lezingen te geven.

Door de jaren heen hoort ze honderden verhalen over misbruik in de kerk, dat maakt haar nog vastberadener om voor slachtoffers op te komen. Tot er ineens een dader voor haar deur staat, het is net na de eeuwwisseling. Of hij mag binnenkomen, hij heeft van haar gehoord. Ze slikt, maar laat hem toch binnen. Hij kon geen avond in slaap vallen zonder te denken: het is niet goed wat ik gedaan heb. Uiteindelijk heeft zijn zus hem vergeven. Deze gebeurtenis zet Jenny Schneider aan het denken.

Jenny Schneider staat er nog helemaal achter. Sterker nog: ze pleit ook nu, in tijden van MeToo en misbruik in de katholieke kerk, voor meer barmhartigheid voor daders. Ik zou graag een meldpunt zien voor daders. Geen verlengde van de rechtspraak, maar een veilige plek voor mensen wie het dwarszit.

Draagt dat niet juist bij aan een cultuur waarin religieuze gemeenschappen het probleem intern oplossen? Het hele idee van de MeToo-­beweging was dat alle soorten verhalen er mogen zijn. Ook over het grijze gebied dat misbruik vaak is. Wie steelt is een dief, maar wat is seksueel misbruik?

Dat is niet zo zwart-wit. Zo verdwijnen de verhalen van de slachtoffers, die zo belangrijk zijn, weer naar de achtergrond.

Zoals Schneiders levensverhaal een kleine geschiedenis is, zo is haar huis een archief. Van alle slachtoffers die ze ondersteunde kreeg ze cadeaus: een schilderij met een open gebloeide bloem, een zelfgemaakt rugzakje.

Ze heeft artikelen bewaard uit vele landen waar ze lezingen gaf, brochures van kerken, brieven van slachtoffers. Wat in haar archief steeds terugkomt, is het belang van nabijheid en rituelen. Dat je samen zoekt naar hoe je het oude achter je kan laten, met gebrek aan gerechtigheid kan leven.

Want dat is toch vaak de situatie als het om seksueel misbruik gaat. Daar kan de kerk, juist in deze tijd, door pastoraat veel in betekenen. Dat wil ze gezegd hebben. Want in de krant leest ze over religieuze gemeenschappen die niet altijd genoeg aandacht hebben voor slachtoffers. Aan de andere kant telt ze haar zegeningen: ieder kerkgenootschap heeft inmiddels protocollen, meldpunten, vertrouwenspersonen, een aangifteplicht.

Tegelijk is ze kritisch. Pas was ze nog op de reformatorische Driestarhogeschool, om over misbruik te praten. Afgelopen week kwam Schneider een oude foto tegen, van de misbruiker uit Den Dolder waar haar verhaal begon. Voor mij is het een teken dat de strijd nog niet voorbij is. Het lijkt er soms op dat de kerk meer bezig is met de vergeving van daders dan met de opvang van slachtoffers van seksueel misbruik.

Tip hier onze journalisten. Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video fragment , foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright trouw.

Meer over Jenny Schneider religie en geloof kunst, cultuur en entertainment geloof christendom misdaad misdaad, recht en justitie seksuele mishandeling MeToo Rianne Oosterom. Meer voorpagina. Inloggen Log in of maak een profiel aan. Mijn profiel Uw gegevens en de bezorg-, vakantie- en verhuisservice. Meldingen Hier kunt u notificaties beheren.

Link Privacy
Copyright © 2018-2020 befitamersfoort.nl